Projektor Utbildning

färgprofiler

Fyra gånger om året publiceras ett nytt nummer av Fotografisk Tidskrift, också kallad f. Jag skriver en artikelserie, kallad Praktisk Teknik, sedan 1992. I detta nummer skriver jag dels om de nya kameraprofiler som Adobe har inkluderat i de senaste versionerna av Camera Raw och Lightroom. Vilken profil ska man välja? Och som så ofta finns det inget rätt svar på denna fråga. Det är ett rent subjektivt val, den profil som ger din bild det utseende du vill ha, det är den rätta profilen.

Men det finns ju inte bara kameraprofiler i dessa råkonverterare, du ska ju också konvertera din bilds profil till en bestämd färgrymd. Här finns i och för sig ett rätt svar, men svaret beror på bildens utseende. Ju mer intensiva färger bilden innehåller, desto större färgrymd behöver du använda för att bildens färger ska rymmas innanför din valda arbetsfärgrymd. Men väljer du en onödigt stor färgrymd kommer du slänga bort ett stort antal valörsteg som inte innehåller någon information.

Du hittar detta nummers artikel via denna länk

bleka-farger2

Stor färgrymd blek bild

Stor färgrymd blek bild

Rutnätet beskriver alla de färger vi kan se. Den flerfärgade linjen visar ProPhoto RGB, en arbetsfärgrymd som är så stor att den också inkluderar färger som vi inte kan se. Prickarna i mitten visar de färger som den bleka bilden till vänster innehåller. Alla de steg som finns mellan dessa bleka färger och arbetsfärgrymdens gräns är alltså tomma valörer, i detta fall mer än 80%. Så har du en bild i 8 bitars läge kommer din bild att innehålla färre än 60 valörer. Jobbar du i 16 bitar, vilket är ett måste när du har en fil i ProPhoto RGB, då har du drygt 6500 valörer kvar för din bearbetning. Många valörer, men betydligt färre än de 32769 som en 16 bitars fil i Photoshop kan innehålla.

Lämna en kommentar